Fråga efter relevanta mått på hunden och gå efter storleksguiden som finns på produktsidan. Om det är andra produkter än plagg/selar, exempelvis bäddar eller burar, är det enklast om kunden mäter upp måtten hemma och jämför med sin hund för att få en uppfattning om storleken och om den kan passa.
Observera att hundar skiljer sig mycket i storlek, även om det är samma ras, så det är alltid viktigt att mäta hunden och gå efter storleksguide om sådan finns. Vikt och “rasguide” på produktsidor är bara en ungefärlig riktlinje.
Be kunden komplettera genom att klicka på knappen “komplettera” i orderbekräftelsen. Det blir då en till order med nytt ordernummer men ordrarna sammankopplas automatiskt och kommer att samfraktas. Det blir ingen ytterligare fraktkostnad.
Kolla först och främst så att ordern varken är plockad eller packad. Lägg till taggen “hold” på ordern så att du i lugn och ro kan ändra utan att ordern hinner börja plockas. När ändringen är genomförd - ta bort taggen “hold”.
Om kund vill byta ut något och summan på ordern blir högre än innan:
Vi kan inte ändra. Antingen är ordern redan betald och då betalar ju inte kunden mellanskillnaden. Eller så har kunden valt faktura och då kan vi inte ändra beloppet till ett högre. Stryk i så fall produkten kunden vill byta bort och be kunden komplettera sin order enligt 8.2.
Om kund vill byta ut något och summan blir samma eller mindre:
1. Klicka in på kundens order.
2. Klicka på “LÄGG TILL RAD”.
3. Fyll i artikelnumret på det kunden vill lägga till på ordern, sedan “OK”.
4. Sätt antal 0 på det kunden vill ta bort från ordern.
5. När allt ser korrekt ut och du är helt klar med ändringen - klicka på “Ändra rader”.
“Vanliga” fel på lagret är att vi skickar fel typsnitt på kardborremärken, missar att skicka med tillbehör så som lucka till kattlådor eller dynor till cykelkorgar samt skickar produkter som ligger i fel förpackning (troligen redan från leverantör). Exempelvis en tröja i storlek 30 som ligger i en förpackning till storlek 25.
Vanliga fel kunderna gör är att de missar att vi skickat flera kollin (om det är större produkter de saknar), beställt fel utan att märka det eller missat att ett kardborremärke fastnat i någon annan produkt eller gömt sig under någon flik på kartongen.
1. Kolla så att ordern inte har fler kollin som finns att hämta hos ombud. Det är det allra vanligaste “felet” om produkter saknas.
2. Beklaga och be kunden skicka bild om kunden säger att den fått fel produkt. Så att det inte är kunden som har beställt fel eller på något sätt missuppfattat.
3. Om det faktiskt är något som saknas eller har skickats fel - tillämpa enklast möjliga lösning för kunden.
Om vi missat att skicka med något:
Be om ursäkt, lägg till produkten på inventering och skicka produkten till kunden omedelbart. (Skriv upp ordernumret på en lapp, hämta produkten på sin lagerplats och be en packare skicka den).
Låt inte kunden vänta eller själv beställa produkten på nytt (med undantag för varor med eget tryck, dessa kan vi inte skicka om).
Om vi skickat fel:
Be om ursäkt, lägg till produkten på inventering och skicka det som saknas till kunden omedelbart. (Skriv upp ordernumret på en lapp, hämta produkten på sin lagerplats och be en packare skicka den).
Om det är något billigt - låt kunden behålla det den fått felaktigt utan extra kostnad. Lägg till både det kunden beställde + det som skickades felaktigt på inventering.
Lämna ticket/chatt till Louise.
Produkten finns i lager
På produktsidan: om det står att vi kan skicka produkten direkt (samma dag/inom ett visst antal timmar, det beror på vilken tid man tittar) så finns produkten i lager.
På ordersidan: produkten har svart text inne på kundens order.
Produkten är slut, men på väg in igen
På produktsidan: under “Lägg i varukorgen” står det en längre leveranstid. Leveranstiden varierar beroende på vad det är som är slut i lager. Vissa produkter beställer vi exempelvis ifrån Sverige med en dags leverans, medan vissa beställs ifrån exempelvis Storbritannien med flera dagars leverans till oss. Vi lägger sedan på en dag efter beräknad ankomst för att produkten ska hinna inlevereras. Om det står att produkten kan skickas inom tre arbetsdagar får vi i regel hem den om två arbetsdagar.
På ordersidan: produkten har gul eller röd text inne på kundens order.
Om texten är gul har vi fått bekräftat att den verkligen är på väg, dvs ordern är skickad från leverantör och vi har fått fakturan.
Om texten är röd har den kanske inte hunnit skickas ännu från leverantör, eller så har vi ännu inte hunnit få någon faktura.
Oavsett om den är gul eller röd står “ETA” (Estimated Time Arrival) under produkten på ordersidan.
Produkten är helt slut i lager
På produktsidan: det går inte att lägga produkten i varukorgen. På produktsidan kan kunden fylla i sin mejladress om den vill få ett mejl när produkten går att beställa igen.
Om kunden vill veta när vi får in produkten igen är det enklast att fråga leverantör. Så fort den finns i lager hos leverantör kommer den automatiskt att beställas till oss.
Produkten har utgått
På produktsidan: det går inte att lägga produkten i varukorgen. På produktsidan står det “Produkten är slutsåld och har utgått ur vårt sortiment. Vi kommer inte få in den igen. Hittar du ingen likvärdig produkt? Kontakta vår kundtjänst.”.