Generellt om reklamationer:
- Begär bild och beskrivning, gå på magkänsla och sträva efter att göra kunden nöjd.
- Går produkten att använda ändå? Erbjud rabatterat pris. Avgör själv vad som är en rimlig rabatt.
- Går den inte att använda? Ersätt. Skicka bild + beskrivning på reklamation till leverantör.
- Känner du dig säker på reklamationen? Hjälp kunden först och mejla sedan leverantören (så slipper kunden vänta).
- Känner du dig du osäker? Mejla leverantören först och fråga hur de vill gå tillväga. Meddela kunden att vi kontaktat leverantör och att vi återkommer så fort som möjligt.
- Observera att vi inte ersätter söndertuggade produkter eller sönderlekta leksaker.
Om de är användbara:
Exempelvis kantstötta produkter. Beklaga och be om ursäkt. Fråga kunden om den kan tänka sig behålla produkten till rabatterat pris. Känn efter själv vad som är en rimlig rabatt. Exempelvis en keramikskål där bara en liten flisa lossnat - kanske 20-25 % rabatt på produkten. Om kunden är nöjd med detta alternativ - räkna ut vad rabatten blir och återbetala beloppet på ordern.
Om kunden inte är nöjd med rabatt - lägg till produkten på inventering och skicka om produkten till kunden. (Skriv upp ordernumret på en lapp, hämta produkten på sin lagerplats och be en packare skicka om det).
Om de är oanvändbara:
Exempelvis krossad keramikskål, schampoflaskor som öppnats, spruckna kattlådor etc. Beklaga och be om ursäkt, lägg till produkten på inventering och skicka om produkten till kunden. (Skriv upp ordernumret på en lapp, hämta produkten på sin lagerplats och be en packare skicka om det).
Cykelkorgar i pil
Vanligt att dessa är något kantstötta, detta ersätter vi inte. Beklaga och hänvisa till produkttexten:
“Pilträd är ett väldigt sprött men slitstarkt material. Det kan uppstå små sprickor vid transporten av korgen så att träfärg syns. Du kan enkelt bättra på din korgs utseende med en spritpenna. Vi har dessvärre ingen möjlighet att ersätta små skönhetsfel.”
Kunden är självklart välkommen att returnera om den inte är nöjd.
Julius IDC Sele spänne
Julius-K9 IDC Sele har två vanliga fel som återkommer bland reklamationer:
Trögt spänne:
Erbjud kunden fri retur och fråga om kund vill ha ny produkt eller få produkten återbetald när vi mottagit produkten och kollat på den. Kommentera på ordern att kunden har fri retur, att spännet är trögt och vad kunden önskar för lösning, så att personalen som hanterar returen vet.
Spänne som fastnat:
Beklaga och fråga om kunden vill ha ny sele eller få den återbetald. Då detta är ett vanligt, återkommande fel är det bara att meddela Maria på Eldorado att vi ersatt kund så att de kan kreditera oss för selen.
Söndertuggade leksaker
Vi ersätter inte leksaker eller andra produkter som hundar har tuggat sönder. Beklaga och hänvisa till våra köpvillkor:
“5.1 Reklamation/garanti hundleksaker
Alla hundar är olika och vissa hundar är helt fantastiska på att bita sönder saker: strumpor, soffor, kuddar, bilar. Vi kan därför inte ge någon garanti på hundleksaker då de är förbrukningsvaror.
Undersök därför alltid leksaken noggrant och utvärdera om du tror att den kommer att hålla för din hund. En liten chihuahua kan ha mycket glädje av ett gulligt gosedjur medans en schäfer kanske förstör det på under en minut.
Observera att alla hundleksaker ska användas under uppsikt.”
Tryckprodukter
Om kund fått fel:
(Exempelvis fel typsnitt - blandas lätt ihop vid plock och pack). Be om ursäkt och ge kunden värdekod på beloppet + fri frakt så att kunden kan beställa ny produkt.
Om trycket lossnat:
Har kunden tvättat produkten i tvättmaskin? I så fall godkänner vi ej reklamation. På produktsidorna framgår det att trycket inte håller för maskintvätt. Obs! Gäller endast hundkläder. Människokläder ska tåla maskintvätt.
Däremot brukar vi erbjuda halva priset på ny vara om kunden vill beställa nytt. Om kunden exempelvis har beställt en tröja för 199 kr med tryck - ge kunden värdekod på 100 kr. Beklaga.
Har kunden inte tvättat i tvättmaskin? Ersätt!. Be om ursäkt och ge kunden en värdekod på beloppet + fri frakt så att kunden kan beställa ny produkt.