En Klarna Dispute är när kunden motsätter sig betalning och vill ha delar av eller hela beloppet. Om vi inte svarar på dom inom en viss tid så får kunden automatiskt den begärda återbetalningen. Den vanligaste anledningen till en dispute är att en kund returnerat produkter.
Varje tisdag och fredag ska disputes gås igenom.
Gå till portal.klarna.com och logga in
Klicka på "Unresolved disputes"
Du kommer nu se en lista med disputes
"Merchant ref." = ordernummer
Kolla upp ordern i admin för att se om kund kontaktat oss
Om kund har en pågående retur behövs inget göras så länge det återstår minst 6 dagar
Om kund kontaktat oss och vi har löst ärendet, klicka på "Respond"
Fyll i relevant information och klicka på "Submit" om vi bestrider kundens "Dispute"
Fyll i ALL information, även om samma fråga eller information redan svarats på/fyllts i
INGA fält får vara tomma
Bestrider vi inte kundens Dispute, klicka på "Accept loss"
OBS! Klicka bara på "Accept loss" om du är helt säker på att det är rätt val, det går inte att ändra i efterhand
Om vi skickat med leveranssätt utan id-krav MÅSTE vi skriva att vi kontakt kund som bekräftat att dom fått paketet OCH vi behöver bifoga kollinummer.
Om kund ej kontaktat oss och ingen pågående retur finns, kontakta kund och fråga vad ärendet gäller