Om alla produkter finns i lager:
Normalt samma dag, tänk dock på när paket hämtas av olika speditörer:
BudBee: 16:30
DHL: 14:30
PostNord: 16:30
Instabox: 16:00
EarlyBird: 23:00
Om speditören redan hämtat för dagen kommer paketet att hämtas dagen efter.
Om ordern innehåller varor med tryck:
Inom 2 arbetsdagar.
Om ordern innehåller varor som är slut i lager (gula/röda produkter):
1. Kolla “ETA” på order, samt vilken vara som vi väntar på.
2. Använd snippet “Order - När skickas den?” och fyll i produkt, datum och dag.
Om ordern innehåller varor som är slut och ordern är försenad:
Beklaga försening och meddela kunden att vi mejlat om detta (kanske har mejlet hamnat i skräpposten). Använd snippet “Försenad order - Inleverans sen från leverantör” och anpassa den så att den passar situationen.
Om ordern är försenad på grund av högt tryck på lagret:
1. Kolla om vi har gått ut med informationen på hemsidan eller i kassan
2. Använd snippet "Försenad order - Hög belastning på vårat lager" och anpassa mallen så att den passar.
Enklast är att kunden lägger produkterna i varukorgen för att se när ordern kan skickas. I kassan presenteras leveransdatum. På varje produktsida presenteras när varje produkt kan skickas.
Vi kan endast byta leveranssätt från Instabox till MyPack. Övriga byten går ej (tex tvärtom).
Om kund vill byta från Instabox till Mypack:
1. Gå in på kundens order.
2. Klicka på “Fler möjligheter”.
3. Klicka på “Avboka Instabox”.
4. Ändra leveranssätt till MyPack.
5. Klicka på “ÄNDRA RADER”.
Om ordern redan är skickad kan vi dock inte ändra något.
Om kund vill göra annat byte av leverans:
Fråga kunden om ordern ska avbrytas så att kunden kan lägga ordern på nytt och välja annat leveranssätt.
Vanliga frågor från kunder är varför vi inte lämnat paketet till PostNord/att paketet inte verkar vara skickat från oss. Kunderna tror att paketet finns kvar på vårt lager trots att vi mejlat en leveransbekräftelse om att ordern är skickad.
Varubrev:
PostNord scannar väldigt sällan varubrev under resans gång. Ibland scannas paketet första gången när det kommer fram till ombudet (om det inte får plats i brevlåda), ibland scannas det inte överhuvudtaget. Att det står “Elektronisk förhandsinformation mottagen” betyder alltså inte att det inte har lämnat vårt lager.
MyPack:
PostNord hämtar våra paket 14.30. Om paketet packades efter det kommer det att stå “Elektronisk förhandsinformation mottagen” fram tills nästa dag, när PostNord hämtar nästa lass med paket och scannar dessa.
Observera att vi dock aldrig skriver detta till kunder då det finns risk att kunden vill avbryta ordern om den får reda på att ordern faktiskt inte är skickad på riktigt. Att leta på paketet bland alla burar och avbryta försändelsen är i princip omöjligt.
Vi svarar alltså att paketet är skickat från oss men att PostNord inte hunnit scanna det ännu, troligtvis på grund av försening. Beklaga “förseningen” och skriv att paketet bör komma fram när som helst.
Använd snippet “Leverans - Felaktigt "levererat"”.
Dubbelkolla först och främst så att kunden angivit rätt adress. Använd sajten www.mrkoll.se där du kan se adress, hur länge kunden bott där samt kundens tidigare adresser.
OBS! Postnord kommer alltid rekommendera att vi reklamerar försändelsen, gör inte det förrän det gått 14 dagar och skicka heller inte om ordern om det inte finns extremt bra orsak till det!
Använd snippet “Leverans - Försvunnet paket PostNord”.
Observera att det är viktigt att lägga bollen hos kunden. Om paketet inte kommit fram när det gått 14 dagar efter senaste scanningen är det alltså kundens ansvar att kontakta oss på nytt.
Om vi istället hade frågat kunden om paketet kommit fram eller inte efter 14 dagar är risken stor att kunden svarar nej - även om paketet faktiskt har kommit fram. Och vi kan ju inte se på spårningen om kunden är ärlig eller inte.
Dubbelkolla först och främst så att kunden angivit rätt adress. Använd sajten www.mrkoll.se där du kan se adress, hur länge kunden bott där samt kundens tidigare adresser.
Fel adress:
Om kund angivit fel adress: Använd snippet "Saknad leverans - Kund har angivit fel adress".
Varubrev:
1. Gå in på ordern, klicka på “Fler möjligheter” och sedan “Skicka om”.
2. Ändra leveranssätt till MyPack och klicka på “ÄNDRA RADER”.
3. Lägg till samtliga produkter på ordern på inventering.
Vi skickar alltid med MyPack när ett paket måste skickas om, detta för att undvika att paketet kommer bort igen, ifall det är slarv hos PostNord i det området, eller om kunden är oärlig. Med MyPack blir paketet spårbart och måste hämtas ut med legitimation.
Mypack:
1. Reklamera till PostNord.
2. Om paketet inte hittas - gör som med varubrev.
Använd snippet “Leverans - Leverans vid dörr till ombud”.
Beklaga och be kunden kontakta PostNord.
(Exempelvis vilken dag paketet kommer levereras). Använd snippet “Instabox - Frågor om leverans”.
Använd snippet “Instabox - vart är mitt paket?”.
Dubbelkolla först och främst så att kunden angivit rätt adress. Använd sajten www.mrkoll.se där du kan se adress, hur länge kunden bott där samt kundens tidigare adresser.
Om kund angivit fel adress: Använd snippet "Saknad leverans - Kund har angivit fel adress".
Om paketet inte står som levererat: Använd snippet "Early Bird - Saknad leverans".
Om paketet står som levererat: Använd snippet "Early Bird - Saknad leverans som är registrerad som levererad".
Om paketet står att det är på väg i retur till oss: Dubbelkolla adressen och skicka om som MyPack om adressen stämmer. Trycksaker väntar vi på att dom kommit i retur innan vi skickar om.
Dubbelkolla först och främst så att kunden angivit rätt adress. Använd sajten www.mrkoll.se där du kan se adress, hur länge kunden bott där samt kundens tidigare adresser.
Om kund angivit fel adress: Använd snippet "Saknad leverans - Kund har angivit fel adress".
Om paketet inte scannats på terminal: Skicka ny order med MyPack och reklamera försändelsen hos Early Bird.
Vi skickar alltid med MyPack när ett paket måste skickas om, detta för att undvika att paketet kommer bort igen, ifall det är slarv hos Early Bird i det området, eller om kunden är oärlig. Med MyPack blir paketet spårbart och måste hämtas ut med legitimation.
Dubbelkolla först och främst så att kunden angivit rätt adress. Använd sajten www.mrkoll.se där du kan se adress, hur länge kunden bott där samt kundens tidigare adresser.
Om kund angivit fel adress och paketet inte har levererats: Flagga paketet för retur hos Budbee.
Om kund angivit fel adress och paketet har levererats: Använd snippet "Saknad leverans - Kund har angivit fel adress".
Om paketet inte scannats av Budbee: Kontakta Budbee för att se om dom kan hitta det (kan ligga på terminal eller i en bil). Ofta dyker paketet upp hos kund eller som retur till oss.
Om paketet scannats av Budbee: Förmodligen är det felsorterat och på väg till kund, kontakta Budbee för att se när dom tror att dom levererar paketet.
Dubbelkolla först och främst så att kunden angivit rätt adress. Använd sajten www.mrkoll.se där du kan se adress, hur länge kunden bott där samt kundens tidigare adresser.
Om kund angivit fel adress och paketet inte har levererats: Flagga paketet för retur hos Budbee.
Om kund angivit fel adress och paketet har levererats: Använd snippet "Saknad leverans - Kund har angivit fel adress".
Om kund angivit rätt adress och paketet inte har levererats: Flagga paketet för retur hos Budbee och kompensera kund med exempelvis en värdekod på 10% rabatt och fri frakt.
Här kan man se status på alla våra leveranser via DHL:
https://activetracing.dhl.com/DatPublic/login.do
user name: arvid@tinybuddy.se
password: Bcp3yRsBzwLSM5T
Frågor om DHL-paket? Ring i första hand: 0771 345 345
Vårt kundnummer är 141706 om dom vill ha det när man ringer.
Eller gå till det här formuläret och skicka mail: Kontaktformulär för DHL